Menu
Loyalty points

التخطيط الجيد لمنيو الرمضاني من الحاجات المهمة جدا، خصوصا في مرحلة التحضير. مهم يكون المنيو مش بس لذيذ و يشد بس مهم كمان يكون عملي.

 ودي أربع طرق لتحقيق الموازنة دي.

إختيار أطباق بسيطة

إختيار أطباق بسيطة

 

الموضوع كله بيبدأ من الوصفة، كل ما كانت الوصفة عملية و المكونات ممكن تتحضر و تتجهز في ظروف التشغيل الرمضانية كل ما هتوفر وقت كبير 

عموماً من الأحسن تفادي الوصفات المعقدة و اللي بتحتاج مكونات كتير و وقت اكتر للتحضير.

التأكد من سلسلة التوريد

التأكد من سلسلة التوريد

بعد بناء المنيو، مهم جدا التأكد أولا إن كل المكونات اللي هتحتاجها الوصفات متواجدة و الحصول عليه مش صعب. بعد كده تيجي خطوة التخزين، مهم جدا نضمن إن المطبخ قادر إنه يشيل حجم المكونات اللي محتاجنها لفترة معينه من الوقت قبل التوريد اللي بعده.

استخدم منتجات الجاهزة عالية الجودة

استخدم منتجات الجاهزة عالية الجودة

مافيش شك إن المكونات الفريش هى الأفضل و لكن في وقت زي رمضان، لازم يكون في أولوية لعناصر الوقت و مساحة التخزين المتواجده من غير ما نتنازل عن الطعم و الجودة.

عشان كده منتجات يونيليفر فود سوليوشنز موجودة من أول المرقة لميكسات التوابل المجهزة وصولاً للبطاطس البيوريه الجاهزة اللي بتغني عن البطاطس العادية اللي بتحتاج في تخزينها شروط معينه جدا  و في تحضيرها بتاخد عمالة و وقت.

ماتغيرش كتير

ماتغيرش كتير

فترة رمضان من الفترات اللي مهم فيها الاستمرارية في تقديم جودة و طعم ثابت. لو المنيو محقق نجاح و نال إعجاب الناس، الأحسن تثبيته و التكملة في استعمال نفس المكونات و التعامل مع نفس الموردين.

و أخيرا، زي ما مهم جدا يكون المنيو بيضم أطباق مبتكرة و لذيذة، مهم كمان الاستمرارية و توحيد الجودة بالذات في وقت زحمة و محتاج سرعة في الذروة زي رمضان عشان كده مهم التأكيد على كل المراحل من أول كتابة المنيو، لتنظيم عملية توريد و تخزين المكونات، لإختيار مكونات سريعة و بسيطة وصولاً للمرحلة النهائية و هي التقديم. 


و كل سنة و انتو طيبيبن!

الرئيسية
المنتجات
الوصفات
عربة التسوق
القائمة