Menu
نقاط ولاء
الكاكايا
الكاكايا


في طرق كتير مبتكرة علشان الفواكه والخضروات تكون في أطباقك. مش لازم الفاكهة تبقى في قائمة الحلويات بس! فاجئ ضيوفك بالفواكه والخضروات من قريب وبعيد.

العشب البحري
العشب البحري


يعتبر عشب البحر أحد العناصر الأساسية في المطبخ الياباني، وهو مصدر منخفض للسعرات الحرارية المتعلقة باليود والفيتامينات والمعادن الأخرى .الأعشاب البحرية ليها أنواع كتيرة وليها نكهة مالحة زي البحر وده بيخليها مكمل مثالي للشوربات والسلطات وأطباق الأرز. حاول تضيفها لأطباقك علشان أطباقك تتميز بنكهة مختلفة!

القرنبيط
القرنبيط


يعتبر القرنبيط المبشور المطبوخ بديل رائع للأرز الأبيض التقليدي لما يبقى نفسك في عنصر مغذي في قائمة طعامك يكون بمحتوي أقل من السعرات الحرارية وألياف أكتر ، وده بيخليه بديل ذكي وسهل.بطريقه أخري ، حاول تحميصها كامله، زي ما عملنا في وصفة القرنبيط المحمص دي

فاكهة التنين
فاكهة التنين


الفاكهة اللي شكلها غريب دي هي عضو في عيلة الصبار. قم بتقطيعها وتقديمها كاطبق جانبي أو قم بإضافتها للصلصة علشان توصل لطعم جديد في التاكو أو ببساطة استعملها كزينة على السلطات!

الاسبيرولينا
الاسبيرولينا


الأسبيرولينا هي طحالب لونها أخضر مزرق بيتم حصادها من البحيرات الاستوائية، وهي مصدر للفيتامينات والمعادن والبروتينات النباتية. وعلشان هي متوفرة بشكل أساسي كمسحوق، مش سهل دمجها في الأطباق الأساسية ولكن بتكون رائعة في الحلويات أو المشروبات زى العصائر المثلجه.

عشبة الماكا
عشبة الماكا


على عكس الأسبيرولينا، ممكن تطبخ عشبة الماكا مع الخضروات أو المربات أو الشوربات. ومع ذلك، فإن الشكل المعروف أكتر بره بلد البيرو، وهو أكبر حصاد لعشبة الماكا، هو شكل مسحوق الماكا أو دقيق الماكا. يحتوي نكهة ترابية وجوزية وبينفع جدا في المخبوزات وكمان مكمل غذائي للعصائر.