Menu
نقاط ولاء

الحبوب اللي جدودنا زرعوها راجعة من جديد. أخذاً في الأعتبارالتغيير البسيط علي مدار السنين الأخيرة،الحبوب القديمة، زي الأمارانث والفارو ، حبوب صحية وسهلة الهضم وكتير منها خالي من الجلوتين، وده بيخليها بديل لطيف للمكرونة والكسكسي للأشخاص اللي مبيستحملوش الجلوتين.

ممكن تقدم الحبوب دي كطبق جانبي أو تضيفها للشوربات والسلطات علشان تحوّلها لوجبة شهية. قدمها سخنة أو باردة، ببساطة تخلطها بالزيت والتوابل أو مع الخضروات والأعشاب. عندك اختيارات كتيرة، وكمان نكهات وقوام جديد وحاجات كتير تكتشفها. هي إضافة رائعة لمطبخك وبتفيد البيئة ، علشان معظم الحبوب القديمة بتحتاج كمية أقل من المياه وهي بتتزرع و كثافتها أقل من القمح والذرة اللي بيتزرعوا بكميات كبيرة.

على عكس الدقيق الأبيض المكرر والرز الأبيض، بتميل الحبوب القديمة أن تكون كاملة أو مش مصنعة نسبيًا، وبالتالي هي مصدر كبير للألياف. وكمان هي مرتفعة نسبياً في البروتين وسعراتها الحرارية قليلة





تحتوي الحبوب الأكثر استهلاكًا، مثل القمح وجميع مشتقاته، على الجلوتين. ومع ذلك، هناك الكثير من الحبوب المغذية الخالية من الجلوتين المتاحة، أيضا. الذرة الرفيعة، الأمارانث، الطهاف والدخن كلها حبوب خالية من الجلوتين بشكل طبيعي.

الأمارانث

الحبوب دي أتزرعت لأول مرة من الأزتيك والأنكا في المكسيك. ممكن تغليه في المياه زي الأرز أو الذرة (قم بأضافته للسلطة علشان تزود قرمشة). بيتميز بنكهة خفيفة وجافة شوية وملمس جيلاتيني عند الغليان، ودا ال بيخليه مناسب للشوربة والريزوتو.

السرغوم

بتتاكل على نطاق واسع في أفريقيا وأجزاء من آسيا. هي صديقة للبيئة علشان بتحتاج ل1/3 كمية المياه اللي بيحتاجها الذرة، وكمان سعرها رخيص ومتعددة الاستخدامات. ممكن تطحنها وتستخدمها كا دقيق للعيش والفطاير، أو زي الفشار، وكمان ممكن تستخدمه في شوربة الشعير أو تستخدمه كبديل للأرز.

حبوب الطَهاف

حبوب الطَهاف هي العنصر الرئيسي في فطيرة اللوز الإثيوبي اللذيذة. هي حبة جيدة حجمها زي بذور الخشخاش، و نكهتها خفيفة. ممكن تضيفها للمعجنات والعيش للحصول على قوام المكسرات المثير أو ضيفه علي وش السلطة.

الدُّخن

مغذي جدا، ومصدر جيد للألياف وفيتامين ب1 وغني بالمعادن، يعتبر الدّخن متعدد الاستخدامات ، وغالبًا بيطحن في الدقيق وبيستخدم في العيش أو الفطاير.

الشعير

الشعير، اللي بيرتبط ارتباط قوي بالقمح، عبارة عن حبة جوزة مطاطية بحجم حبة عباد الشمس و بيبقي طعمها لذيذ في السلطات متعددة الطبقات.

الفارو

الحبوب القديمة قابلة للتبديل في الوصفات ، وتعتبر بديل جيد للأرز. نوع من أنواع القمح ، مش خالي من الجلوتين بس ليه طعم رائع في "أطباق بوذا" العصرية.

اعرف أكتر عن الحبوب القديمة هنا.