Menu
نقاط ولاء

شيف ، مش حاسس إن الحاجات اللي محتاجه منك تفكير النهاردة بقيت أكتر من أي وقت فات؟ إزاي تخلي مطبخك ناجح بيحتاج منك شغف وإبداع و إداره للأعمال التجارية  والتزام منك إنك تقوم بدورك في الاقتراب لعالم مستديم.

لو كنت بدأت بالفعل رحلة تقليل البصمة الكربونية لمطبخك، ده يبقى رائع. لسه هتاخذ خطوتك الأولى؟ بنقدملك دليل سهل علشان يساعدك تبدأ.



حتى قبل ما تفتح كرتونة البطاطس اللي بتحضرها لخدمة العشاء، انت استهلكت بالفعل كميات كبيرة من موارد البيئه. النمو والحصاد والنقل والمعالجة والتعبئة كلها بتخلق بصمة كربونيه. ولو هنحسبها بمقاس الحذاء، فالأكل بيسيب وراه علامات ضخمة. على سبيل المثال، عند 27 كجم من ثاني أكسيد الكربون لكل كيلوغرام، بيكون لحم البقر عنده بصمة كربونية كبيرة *. السبب؟ الأبقار بتنتج كمية كبيرة من الميثان (واحد من أكثر الغازات قوة)، وتستهلك كميات كبيرة من المياه وبتعيش في مساحات كبيرة من الأرض. البنزين اللي بنحتاجه علشان نفضل عايشين بيعمل ضغط كبير على البيئة.



يعتبر التخلص من نفايات مطبخك خطوة كويسة تبدأ بيها، بس يعتبر من أكبر التحديات اللي بتواجه صناعة الضيافة في كل بلاد العالم. الاحصائيات بتقول إن حوالي ثلت الأغذية الصالحة للأستهلاك البشري بتتهدر على مستوى العالم **. علشان نساعدك في حل مشكلات نفايات مطبخك، عندنا كل الأدوات اللي ممكن تحتاجها هنا.

بصفتنا واحد من أكبر الموردين في صناعة المطاعم، في يونيليفر، احنا بنعالج المشكلة دي. هدفنا إننا نقلل تأثيرنا البيئي للنص بحلول سنة 2020. علشان كده، منتجاتنا مش هتساعدك بس في المطبخ، لكن كمان هتساعدك إنك تكون أكثر استدامة!

 

 تغييرات أكثر؟

بصفتك شيف، هتعرف إن العمل الجماعي القوي هو مفتاح نجاح المطبخ. علشان كده، هتحتاج انك تثقف وتشجع زملائك في العمل علشان تتبع  برنامج إدارة النفايات.



فوز سريع تاني هو إنك تستخدم منتجات موسمية. إنك تشتري حاجات مش في الموسم بتاعها مش بس بيزود من بصمة الكربون بتاعتك، ده كمان تكلفته أعلى، علشان كده بياخد كتير من أرباحك. إتعرف على الموسمية هنا. أو ليه متفكرش انك تتبرع بالمنتجات الزيادة لجمعية خيرية محلية أو بنك طعام؟

ولازم مننساش البلاستيك

بنستعمل حوالي 78 طن من العبوات البلاستيكية كل سنة - عدد كافي لتطويق الكوكب 3 مرات، مع إعادة تدوير 14٪ فقط، وإعادة استخدام 2٪ كعبوات*. بلاستيك البولي ايثيلين . التيريفثاليت هو النوع اللي بيستخدم في تصنيع العبوات، وإحنا في يونيليفر  بنطبق ده علي مستوى العالم حالياً. ده معناه إن هما اخترعوا طريقة لإعادة تدوير كل قطعة من البلاستيك PET علشان تقوم بأستخدمها عدة مرات وتهدف لإعادة تدوير 100٪ من البلاستيك بالطريقة دي علي سنة 2025. بس في نفس الوقت، لازم تلتزم بزيادة جهود إعادة التدوير الخاصة بيك في المطبخ.

تقرير مجموعة العمل الإلكترونية/كلينمتريكس 2011
2011 ( منظمة اليو أن للأغذية والزراعة)**الرقم من الفاو
*** الرقم من دراسة أجريت في عام 2016 مع شريك يونيليفر مؤسسة إلين ماك آرثر، والمنتدى الاقتصادي العالمي، وماكينزي وشركاه