Menu
نقاط ولاء

رخيصة ودهنية وجامده! ودا ال بندور عليه في اللحوم المدخنه الخاصة بك.
انت محتاج اللحمة يكون فيها دهون كتير والأنسجة الضامة والعضلات الليفية، وكل دا بأقل سعر بالنسبالك. لو كانت اللحمه حمراء خالص ومكلفة، تبقي عارف بسهوله أنها مش مناسبة.


ممكن ما تكونش هي دي الصفات ال بتدور عليها عادة في اللحوم  .ولكن في عملية التدخين البطىء و الهادي  بتذوب الدهون المكتنزة ، و في نفس الوقت النسيج بيفك و  الكولاجين كمان بيذوب. والنتيجة؟ لحمه طريه ورطبه اللي هتقدر تزود شهية زبائنك في كل زياره أكتر وأكتر. 


البريسكت،  هي قطعة ضخمة من الصدر وصلبه، على الأقل لحد ما بتدخنها. بعدها هتلاقيها نضرة وطريه. تدخين الأضلاع/ الريش هيطلع أحلى طعم و العصارة هتخلي اللحمة طرية و لذيذة.


استخدم الفخدة أو الكتف واغرق في تجربة التدخين كلها. راقب وضبط واللحمة بتتدخن، الرجل الضاني الدهنية هتزود الدخان، علشان كده لازم تخلي بالك انك متزودش في استخدامها. مع الكتف، انت عايز اللحم يقع من على العضم من كتر طراوته، في الوقت اللى الريش هتبهر بها زبائنك.


لو عايز تحدي أكبر، جرب الدواجن، زي دجاجه كاملة. حجمها أصغر و فيها دهون أقل ونكهة أكثر دقة من لحوم البقر أو الضاني، وده بيحتاج ايد قياس أدق. لو الوقت سرقك في التدخين، هتلاقي الطيور بقت طعمها مر. 


أول ما تتقن الأسلوب ده، جرب طرق أكتر – استخدم قطع أصغر وتدخين أقل. بدل اللحوم بالأسماك، وأستخدم رقائق الخشب فوق الشواية مع شوية خضار. 


اكتشف المزيد عن المطابخ من جميع أنحاء العالم هنا