Menu
نقاط ولاء

انتهت مسابقة كنور مصر لحريف التوابل 2018 نهاية مثيرة في مصر، اللي اتعملت يوم 24 ديسمبر. اشترك في المسابقة المثيرة 5 شيفات اتأهلوا لجولتين صعبتين في نفس اليوم. في الجولة الأولى كان كل شيف بيعيد عمل طبق الدجاج المميز الخاص به ، باستخدام كنور مكعبات مرقة فراخ و كنور بودرة مرقة فراخ؛ والجولة الثانية كانت بين ال3 شيفات اللي كسبوا الجولة الأولى واستخدموا فيها مكونات من الصندوق، علشان يعملوا فاتح الشهية والطبق الرئيسي.

المنافسة مكانتش سهلة ، وإرضاء الحكام مكانوش سهل الإرضاء. الشيف وسام مسعود والشيف مصطفى رفاعي كانوا على رأس لجنة التحكيم مع جمعية الشيف المصري في التحديين.

الشيفات المشاركين تم تقييمهم في المسابقة بناء على طريقة التقديم والنكهة والملمس والنظافة الصحية لأطباقهم. علشان يكسبوا واحدة من الجوايز دي: الجايزة الكبرى بقيمة 20000 جنيه للمركز الأول، و 10000 جنيه للمركز الثاني، و 7000 جنيه للمركز الثالث.

شارك في المسابقة كل من الشيفات التنفيذيين شريف عفيفي والشيف هشام ربيعي من يونيليفر فود سوليوشنز. وقدموا دعمهم وتوجيهاتهم في الطبخ للمتسابقين طول الوقت.

في المسابقة اللي بدأت بين ال 5 متسابقين، تم اختيار 3 شيفات كسبانين. حصل الشيف طارق سكر على لقب حريف التوابل 2018، و أحمد عماد في المركز الثاني وحسين جمعة في المركز الثالث.