Menu
نقاط ولاء

التغذية بتلعب دور مهم وحاسم في الحفاظ على الصحة، علشان كده، جمعنالك معظم المكونات اللي فيها المعادن والفيتامينات المهمة اللي هتساعدك في تقديم أطباق بتقوي المناعة. واتأكد من اظهار المكونات دي في المنيو لضيوف مطعمك علشان يبقوا متأكدين من قيمة الأكل الغذائية ومتطمنين على صحتهم اثناء انتشار فيروس كورونا. 

 

عشان تقوي المناعة هتحتاج فيتامينات زي: A، C، D، B6، B12، الحديد، الزنك، الفولات ، النحاس ، السيلينيوم. 

مصادر الفيتامينات والمعادن اللي بتساعد في تقوية المناعة:

فيتامين A:

  • البطاطا الحلوة الحمرا
  • السبانخ
  • المورينجا 
  • البنجر الأخضر
  • الكبدة
  • الكرنب الصيني
  • الجرجير

الزنك:

  • اللوبيا
  • حبوب الفول
  • فول الصويا
  • الفول السوداني
  • بذور الهيمب
  • العدس
  • الفول المدمس
  • الرز البري
  • حبوب المنج
  • حبوب السمسم 
  •  الفاصوليا السودا
  • فونيو كاموت
  • قمح Khorasan

فيتامين C:

  • الكرنب
  • الكرنب الأحمر
  • جذور اللوتس
  • المارينجا
  • الكرنب الصيني
  • الجرجير
  • حبوب المراما
  • البقدونس
  • الكبدة
  • البطاطا الحلوة الحمرا
  • البنجر الأخضر
  • الفجل الأبيض
  • السبانخ
  • قرع العسل
  • الفول
  • البامية
  • البروكلي
  • القرنبيط

الماية شيئ ضروري وأساسي للحياة البشرية. علشان كده لازم تحافظ على الترطيب لضيوفك. ولو مطعمك شغال الفترة دي، يبقى لازم تقدم الماية كشيئ أساسي ومجاني على الترابيزات عندك.

في بعض الحقايق والمعلومات بتقول أن شرب الشاي ممكن يقوي المناعة وده من خلال تحسين صحة الأمعاء ومقاومة العدوى زي نزلات البرد. 

علشان كده راجع مجموعات الشاي العشبي اللي بتقدمها في المنيو بتاعتك.

 

نباتات بتساعد على تقوية المناعة:

  • الورد
  • الزنجبيل
  • الكركم
  • زيزفون
  • زهرة المسنين
  • إشنسا

ادعم وروّج لأطباقك ووصفاتك على وسائل التواصل الاجتماعي

على سبيل مثال: انشر صورة لطبقك مع اسم توضيحي "ان الطبق ده معمول من القرنبيط، اللي غني بفيتامين C. ومن المعروف أن فيتامين C مهم علشان الجهاز المناعي يشتغل بشكل سليم" اطلب دلوقتي من [واكتب اسم شريك التوصيل] . #مناعة