Menu
نقاط ولاء

 

مجال توصيل الأكل انتشر بشكل كبير في العالم وبسرعة، وده ممكن يكون محرك وداعم لكتير من المطاعم. بس ازاي الموضوع ده؟ 

ودي كانت مشاركة الشيف  اوه كيهجو، وهو خبير مخضرم في الأكلات والمشروبات في فندق لمدة 10 سنين ومؤسس ديلي افيرز، وقدملنا 5 أسئلة لازم تسألهم لنفسك الأول قبل ما ما تدخل في مجال توصيل الأكل.

 

 

1. هل أنت قادر على تحقيق ربح صحي؟

بعد دفع عمولات شركات توصيل الأكل والتكاليف التانية. علشان تحقق نسبة أرباح كبيرة أو كويسة لازم تزود اعمال المبيعات عندك في المطعم.

الشيف كيهجو بيقول: "ان معظم شركاء توصيل الأكل بيسمحوا للمطاعم انها تحط اسعار منيو التوصيل الخاصة بيها، بس لازم يتضاف عليها مبلغ يغطي المكسب والمصاريف زي العمولات، التغليف، المعالق البلاستيك والمناديل وغيرهم."

2. ايه هي خدمات التوصيل اللي لازم تتشارك معها؟

شيف شريف عفيفي بينصح أصحاب المطاعم بالشراكة مع كتير من شركاء التوصيل بدلاً من شريك واحد فقط

"بمجرد الاشتراك مع شريك توصيل، ممكن اتمام الشراكة والظهور مع الشريك . يستغرق الأمر ثلاثة أشهر لإتمامه. فلا تحط كل خياراتك في سلة واحدة ووزعها واشترك مع أكتر من شريك توصيل. "

"يسمح معظم شركاء التوصيل بزيادة قائمة أسعار التوصيل ".

–قال الشيف كيهاو ،خبير 10 سنوات في  قطاع الفنادق

3.هل أطباقك مناسبة لتوصيل الأكل؟

مش كل طبق ممكن يتنقل ويتوصل. وعشان كده الشيف كيهجو بينصح بتجنب توصيل أكل زي الباستا أو الستيك. والتركيز على توصيل الأكل المطبوخ ببطء.

 

التغليف بيساعد كتير في جودة توصيل الأكل. أحسن طريقه ان تحفظ حصص الأكل بطريقه منفصله لمنع أي فوضي او انه  يفقد رونقه.

 

 

4. هل ممكن لمطبخك ياخد كمية أكبر من الطلبات ويعمل بكفاءة؟

 

الشيف قال "ان عملية توصيل الأكل ممكن تبقى غير منتظمة وغير متوقعة، ولما بيتم تقديم طلب من المتوقع ان الطلب دا يتحضر في خلال 10-15 دقيقة. وأحسن طريقة تتعامل بيها مع الطلبات الكبيرة والكتير انك تشتغل على اطباق تتحضر من خلال خطوتين او ثلاث خطوات وفي خلال 10 دقايق."

 

وبالطريقة دي، لو هتشتغل على اطباق بتتحضر في 10 دقايق، لازم تكون محضر عناصر الأكل اللي هتستخدمها زي اللحمة والبطاطس المهروسة والسلطات.

 

وكل شيف في المطبخ بيكون مسؤول عن مهمة محددة لكل طلب، ودا هيساعد كتير على تنظيم وسرعة عملية تحضير الأكل.

 


 

5. ازاي تقدر تسوّق لخدمة توصيل أكلك؟

رجوعاً للشيف كيهاو، ان من اهم الإستراتيجيات هي تقديم خدمة توصيل أكل مجانية للعملاء وده من خلال انك تتنازل عن نسبة مئوية من الرسوم لشريكك في توصيل الأكل. وده هيديك أولوية الظهور على صفحته.

وكمان وضعه علي القائمه في فئة المطاعم اللي بتقدم اطباق متعددة، ده هيساعد في ان مطعمك يتعرف لمجموعات أكتر من العملاء.

بصرف النظر عن نشر الجديد والعروض التسويقية الجديدة على صفحة مطعمك على فيسبوك ،الشيف كيهجو كمان يبوزع نشرات على المساكن القريبة. وبينصح ب: "احرص على توزيع النشرات والعروض التسويقية على المنطقة القريبة من مطعمك اللي هتقدم فيها خدمة التوصيل فقط".