Menu
نقاط ولاء

في المطعم، الشيف بيبقى عارف كويس إزاي يتحكم في تجارب عملائه؛ بداية من الموردين للطبخ والتقديم. وبرده مع انتشار الديليفيري دلوقتي، بقى في تحديات جديدة ان العميل يستلم أكله بأعلى جودة.

هنقولك على 5 حاجات ليها تأثير على جودة توصيل أطباقك.

1:54

قوام الأكل


المشكلة:

الباستا بالصوص هي من أكتر الأطباق الصعبة، بسبب ان الصوص ممكن يفصل أو يعمل كُتل، وكمان صندوق التوصيل بيبقى سخن وممكن المكرونة تستوي زيادة أو الصوص ينشف اثناء التوصيل.

الحل:

إفصل المكرونة عن الصوص وخلّي العميل يخلطهم قبل الأكل على طول. وكمان ممكن تعمل صوصات بمكونات زي من كنوصوص الجريفي علشان يحسّن من قوامه ويفضل متماسك.

 

 

حرارة وطريقة تقديم الأكل

المشكلة:

ممكن قوام الأكل زي الشوربة أو الطواجن يتغير خلال عملية التوصيل وده بسبب تغير درجة الحرارة، ودا هيخلي الطبق شكله مش جذاب، وممكن البطاطس المحمرة متوصلش بالشكل والطعم المناسب وده بسبب الصوص، وكمان الخضار والسلطات متبقاش في أحسن حالة وكل دا بسبب تغيير درجة الحرارة خلال عملية التوصيل.


الحل:

منتجات كنور فيها مكونات زي النشويات المُعدلة هتساعدك تحافظ على قوام الصوص بتاعك، وبالنسبة للأطباق المقلية كنور بتقدملك كنور صوص الهيكوري باربكيو اللي هيساعدك تحافظ على ان أكلك يفضل شكله جذاب، وكمان جرب تستخدم المخللات والخضار اللي ليه جذور لأنه بيتحمل الحرارة أكتر.


 

تغليف الطعام

المشكلة:
بصرف النظر عن ضمان جودة أطباقك، هيواجهك تحديات كتير خلال توصيل الأكل، زي مثلاً الأطباق اللي فيها صوصات أو سوائل ممكن تقع أو تتسرب لو مش متغلفة بشكل صحيح أو في علب محكمة الغلق.

الحل:
حاول تستخدم علب أو أطباق تمنع تسرب الصوصات أو السوائل عشان تتأكد أن الأكل يوصل من غير ما يقع أو يتسرب.

العودة إلى خدمة توصيل الطعام