Menu
نقاط ولاء

المكوّنات

+

تحضير الحشوة:

تحضير عجينة الكبة:


كبة البطاطس من أشهر الأطباق اللبنانية التقليدية. بنستخدم في الوصفة دي جبنة الموتزاريلا والسبانخ في حشوة الكبة بدل خلطة اللحمة والبصل اللي متعودين عليها. استخدم البطاطس المهروسة من كنور علشان توفر وتعرف تعمل كميات كبيرة. الطبق ده أساسي على سفرة رمضان. هتلاقي الوصفة كاملة من هنا.

...

التحضير

  1. تحضير الحشوة:

    • سخن زيت الزيتون في طاسة على نار متوسطة، وقلب فيه البصل المقطع لحد ما يبقى شفاف، بعدين ضيف اللحمة المفرومة واقليه لمدة 10 دقايق أو لحد ما اللحمة تنشف. ضيف البصل الأخضر وبيستو السبانخ والريحان وقلبهم لحد ما يستووا.
    • ضيف خلطة التوابل العربيه من كنور، وسيب الحشوة على جنب لحد ما  تبرد،بعدين ضيف  الموتزاريلا.
  2. تحضير عجينة الكبة:

    • اغلي المياه في حلة غويطة، بعدين ارفعها من على  النار وضِف ليها البطاطس المهروسة من كنور وحركّها كويس .
    • في طبق غويط اخلط البرغل والبطاطس المهروسة، وضيف ليها البصل واخلط كويس لحد ما يتماسك. ضيف الدقيق وخلطة التوابل العربيه من كنور والنعناع الناشف، واستمر في عجنها بإيدك لحد ما تحصل على معجون متجانس ومرن. غطي العجينة وشيلها في التلاجة لمدة 30 دقيقة.
    • جهز بولة فيها مياة متلجة علشان تبل إيدك فيها. قسم عجينة الكبة واحشيها بعدين كورها بحيث إن جوانب الكبة تكون مدببة. شيلها في التلاجة لحد ما تبقى جاهزة للقلي، أو للاستخدام في وقت تاني.
    • في طاسة غويطة وعلى حرارة 180 درجة مئوية، اقلي أقراص الكبة لحد ما يبقى لونها بني دهبي من كل ناحية. ممكن تدهن أقراص الكبة بزيت الزيتون واخبزها في الفرن اللي متسخن من قبلها على حرارة 190 درجة لمدة 20 دقيقة.
الرئيسية
المنتجات
الوصفات
عربة التسوق
القائمة