Menu
نقاط ولاء

من أكتر من 100 سنة، وصل 20.000 صندوق شاي لغلاسكو، موجهة للسير توماس ليبتون. مليانة بأوراق لذيذة من مزرعة شاي دامبتين في بلاد سيلان المرتفعة، دي كانت البداية المتواضعة لشاي ليبتون.

انهارده ، ليبتون مملوكة لشركة يونيليفر، أكبر شركة شاي في العالم. بتنتج مزارعهم 72.000 طن من الشاي في السنة - أو حوالي 29 مليار كيس شاي. والسير توماس أكيد هيتبسط لما يعرف إنهم بيستخدموا موقعهم الفريد علشان يكونوا قوة إيجابية لكوكب الأرض والناس.

انضمت يونيليفر لتحالف الغابات وشراكة الشاي الأخلاقية كجزء من التزامهم بالاستدامة. وده معناه إن لما تقدم لعملائك مجموعة من شاي ليبتون، ممكن تقولهم إنهم مستدامون من أول المحصول لحد الكوباية .أسرع طريقة تشارك بيها المعلومات دي؟ كل اللي عليك إنك تضيف شعار الضفدع الأخضر لقوائم الأكل بتاعتك علشان تبين لعملائك إن المنتج ده واخد شهادة من تحالف الغابات. شركات تانية كتير، ومنهم ستاربكس ، استعملوا الطريقة الذكية دي في البيع. لما عملائك يشوفوا الشهادة، هيوصل لهم رسالة إنك صديق للبيئة وهتخليهم يحسوا بالسعاده وهما بيقوموا بشراء الشاي .شاي ليبتون محصود من أربع مناطق - كينيا، شمال الهند (آسام)، جنوب الهند وتنزانيا

 

أكيد انت قمت بملاحظة علامة تحالف الغابات علي منتجات ليبتون قبل كده - حماية البيئة والإنصاف الاجتماعي والجدوى الاقتصادية جزء في صميم شغلنا مع مزارعين الشاي عندنا. وده مش بس بيدعم سبل معيشتهم في المستقبل، ده كمان بيحمي الكوكب علشان المستقبل.

عايز تشوف احنا ازاي بنشتغل؟ اتفرج علي الفيلم القصير ده عن كيريشو، أكبر مزرعة للشاي في كينيا ، بيشتغل فيها 16,000 شخص، بنساعد في دعم 60,000 من المعالين ، وبنوفر السكن والمدارس. اعرف إزاي بنساعد المزارعين على تحقيق أحلامهم، و إنهم يبقوا عدائين في سباق الماراثون وحماة للبيئة ومخترعين كمان.

Lipton: Take a Sip for Sustainability

02:01