Menu
نقاط ولاء

الفريق المتعاون

الروح الحلوة داخل مطبخك و بين أفراد الفريق اللي بيساعدك هتبان في طعم أطباقك. شيف شريف عفيفي دايمًأ بيقول إن "إنسجام أفراد الفريق اللي بيساعدك في المطبخ هيخليك تقدم سيمفونية رائعة من النكهات في أطباقك" و مفيش أكتر من كدة استفادة لمطعمك.

الروح اللي بينك و بين فريقك داخل المطبخ هى اللي هتحدد نجاحك، إبني علاقتك معاهم على التواصل المستمر ، الدعم و الشغف اللي بيجمعكم للطبخ.

 

تحضير الطعام و السلامة الغذائية

مطبخك و المكان اللي بتحضر فيه مكان سحري بيخرج منه ألذ الأطباق، علشان كدة الضروري إنه يكون عملي وآمن , ونظيف قبل أى  شيء. الكورونا غيرت حاجات كتير و أهمها إهتمام الزباين المتزايد بالنظافة و التعقيم في أى مكان هيختاروا علشان ياكلوا فيه. اتأكد دايمًأ من من الاستخدام الآمن والصحيح للمطهرات لتجنب تلوث الأكل أثناء تحضيره و لتجنب إن حد من فريقك يتأذى و يأذي زباينك.

مكونات طازجة  لأطباقك

بننصحك إنك تختار بعناية مصدر مكونات أطباقك داخل مطبخك، المكونات الطازجة مش بس هتدى روح و حياة لمطبخك باللون الأخضر لكن كمان طعم و جودة أطباقك هتختلف. التطلع المستمر عند زباينك للبحث عن الاكل الصحي دة أهم دافع ليك علشان تقدم خضروات طازجة و متعددة في قائمة أطباقك لأنها المصدر الأول للألياف والفيتامينات والمعادن زى حمض الفوليك وفيتامين A و C والبوتاسيوم والمواد الكيميائية النباتية المفيدة بحد أدنى 400 جرام من الحصص اليومية.

اختار مزارع الخضار والأعشاب و شجع المزارع المحلية .

قلل من تهدير الاكل

المطاعم دلوقتي بتهدر ما يقرب من 40٪ من أكلها كل سنة، بعيداً عن الأخلاقيات اللي كلنا متفقين عليها في الإهدار بالكمية دي هيكلفك كتير قوي. جرب تقدم من أطباقك كميات مختلفة و تخير زباينك بين الكمية الكاملة أو النصف كمية. و دة يعتبر خطوة كويسة جداً في صالح سعر الطبق و المهتمين بصحتهم و بيدوروا على كميات قليلة. بنفكرك دايماً إن يونيليفر فود سوليوشنز موجودة عشان تساعدك إزاى تدير الهدر الغذائي، تقدر تتواصل معانا من اللينك دة:

link