سعادة الزبائن تساوي سعادة الشيف، وبالذات في شهر رمضان. السنة دي ومع ارتفاع أسعار اللحوم والبروتينات، الشيف مصطفي الرفاعي، المؤسس المشارك ورئيس قسم الطهي في مطاعم زوبا، بيقدملك أفكار متداولة وفعالة تساعدك على إسعاد زبائنك من غير تدمير ميزانيتك. 

تخلص من: بلاش تخلي البوفيه قائم على أطباق اللحمة. أكيد البروتين حيكون جزء من بوفيه الفطار، لكن مش بنفس الكمية والتنوع، مع التركيز علي الجودة قبل الكمية.
جرب: خلي الأطباق الجانبية تعلب دور رئيسي في بوفيه الافطار، أطباق الأرز والمعكرونة والبطاطس حتكون أطباق أساسية وده طبعاً معتمد على موسمية المكونات المتوفرة، أختار أفضل المكونات المتاحة لعمل أطباق طازجة مليئة بألذ النكهات.

تخلص من: البيف، مش حنحذفه تماماً من البوفيه، لكن حنقدم معاه منافس من فصيلة اللحوم الحمراء ضمن قائمة الأطباق رئيسية.
جرب: الفخدة الضاني. الفخدة الضاني من أنواع اللحمة المتداولة والمحبوبة جداً حالياً ومفيش غير طريقة واحدة بس علشان تسويها صح، على نار هادية. أطبخها بالبخار أو بطريقة الضغط، الطريقتين هيساعدوك إنك تحقق نكهة مميزة. 


تخلص من:
الصواني الكبيرة لتقديم الأطباق الرئيسة القائمة على اللحوم.
جرب: طاولات تقطيع اللحم. حتقلل من نسبة الاهدار وصديقة لميزانيتك وكمان بتضيف لمسة شيقة تجذب الزبائن لمشاهدة الشيف اثناء عملية تقطيع اللحم باحتراف.



تخلص من: المشروبات المسكرة والسميكة مبقتش الاختيار المفضل للزبائن، عادة وقت الفطار الزبائن بيفضلوا مشروبات خفيفة بسكر خفيف.
جرب: شاي ليبتون المثلج المنعش والطازج  Lipton Fresh Brewed Iced Tea. وممكن تقدمه مع نكهة جديدة من خلال إضافة الليمون أو النعناع.