اختيار نوع الشاي المناسب للحلويات فن في توفيق اللون والطعم والقوام لتحويل كل قطمة إلى نكهات لذيذة. وفي شهر رمضان، أطباق الحلويات المميزة بيهتم بها الكل، ونوع الشاي الصحيح هيضيف سحر للتجربة الحلوة دي لما يكمّل طعم الحلويات ويظهر قوام نكهته.

فوق ده كله، ممكن مميزات الشاي الكتيرة التانية تخفف ثقل وجبة الإفطار وتديلك النشاط وصفاء البال. المميزات دي بتخلي الشاي مشروبًا مثاليًا خلال شهر رمضان، وخصوصاً لما يحافظ على نسبة الترطيب العالية للزباين. وعلشان كده، يسعدنا نقدم لك أشهر 4 حلويات مع أفضل شايٍ مكمّلٍ لكل واحد منها:

أم علي: لما تقدمه مع شاي البابونج، فهو مش بس بيكمّل طعم "أم علي" من ناحية القوام والنكهة، كمان بيساهم في الهضم ويساعد على الاسترخاء.

كيك التمر: الشاي الأسود بطعم الفواكه هيعزز حلاوة وطعم التمر المميز. من غير ما تحتاج تزود سكر للشاي، عشان زباينك هيحسوا بطعم السكر من التمر في الكيك ويستمتعوا بتوازن ممتاز للحلاوة.

بسبوسة باللوز: الشاي الأخضر الصيني له القدرة على إظهار طعم اللوز المميز ده غير قدرته في المساعدة على الهضم. وهيدي الشاي الأخضر الزباين دفعة نشاط بعد الإفطار. علشان تتجنب الطعم المر في الشاي الأخضر، اغليه بماية درجة حرارتها 80 درجة مئوية.

كنافة النوتيلا: الشاي الأخضر بيعمل دمج لذيذ للأطعمة الشرقية والغربية، فطعم الشاي اللطيف هيظهر بمرارته الخفيفة حلاوة طعم النوتيلا. تحذير: زباينك مش هيعرفوا يوقفوا أكل بعد أول ملعقة!

شوية نصايح هتساعدك في اختيار أنواع الشاي المناسبة مع حلوياتك. كقاعدة عامة، الشاي العشبي بيساعد في الهضم والنوم، والبهارات زي الزنجبيل والكركم والتمر الهندي وغيرها بتقوّي قدرة الجسم على محاربة الأمراض. والشاي الأخضر بيدي زباينك دفعات طاقة اضافية. والشاي الأسود مثالي للشرب مع الأطباق الغنية بالمكونات. مهما كان النوع الذي هتقدّمه لزبائنك، فالشاي هو دائماً حل صحي تقدر تعتمد عليه!