عايز تسعد زبايك وترضيهم بعد الإفطار؟ يبقى تقدّم لهم الشاي الأخضر. بعد وجبة إفطار لذيذة الزباين بيبقوا عايزين مشروب يروي عطشهم ويرفع نسبة الماء ويديهم الطاقة اللي بيحتاجوها. ومع أن في مشروبات تقليدية ومرطبات تانية بتطلب أكتر بس بتكون ثقيلة على المعدة مع وجبة الإفطار، وعلشان كده بننصحك تغير المعتاد وتقدم كوب من الشاي الأخضر المنشّط والمنعش.

روعة الشاي الأخضر كمشروب بعد الإفطار  مش بس بتعتمد على خواصه المنشّطة وقدرته على التخلص من طعم الأكل اللي أكله الزباين قبل شربه، فمميزاته كمان بتشمل خفّته ولطفه على المعدة وسلاسة طعمه. شجّع زبائنك على شرب الشاي الأخضر الطازج ببطء علشان يخففوا أي عسر هضم أو انتفاخ اللي بيصيبوا ناس كتير بعد الإفطار.

كتير من الزباين بيتجنبوا المشروبات الحلوة اللي فيها نسبة عالية من السكر في رمضان وبيفضلوا بدائل صحية أكتر. وده بيخلي الشاي الأخضر الاختيار الأفضل، وخصوصاً  انه مليان بالمغذّيات والمنكّهات الطبيعية، وده بيخليه بديل صحيّ من غير سعرات حرارية وبمنافع حقيقية من غير الاعتماد على السكر والحليب.

نصيحة الخبراء لزيادة فوايد الشاي الأخضر في الماء الساخن، اتأكد أن درجة حرارته 80 درجة مئوية وإضافة أوراق الشاي الأخضر ونقعها لمدة 3 دقائق قبل تقديم الأكواب للزباين.

زباينك عارفين أهمية شرب الماء والحفاظ على نسبة الترطيب عالية في أجسامهم في شهر رمضان. بس شرب الماء مش دائماً حل يتحمّس له الزباين. ومن حسن الحظ، ان الحل للمشكلة دي موجود في الشاي، فهو أكثر مشروب يرفع نسبة الماء في الجسم بعد الماء. وبكده تقدر تعرض الشاي الأخضر كاختيار للزباين والتأكيد لهم بأنهم هيشربوا مشروب مش بس لذيذ لكن كمان مرطّب ممتاز.